Belasting cq. Belastbaarheid

 Wel je materiaal verzorgen, maar je voeten vergeten. Dat is de fout die menig sporter maakt. Ruim 5 miljoen Nederlanders sporten regelmatig individueel of in teamverband. Goed voor conditie en gezondheid, sociale contacten en je kunt je energie kwijt .Maar als je gaat sporten met verkeerde schoenen of met een (dreigende) blessure aan voet of been of rugklachten, dan kan sporten juist klachten veroorzaken of verergeren.

Je voeten krijgen tijdens sporten veel te verduren. Zij dragen het lichaamsgewicht en tijdens het sporten is die druk nog veel hoger. Bij hardlopen bijvoorbeeld gaat het om drie tot viermaal je lichaamsgewicht. Ook van andere spieren en gewrichten wordt het nodige verlangd. Denk maar aan snelheid, kracht  en herhaalde bewegingen. Wie te weinig aandacht besteed aan de voeten en het schoeisel  waarmee men sport, loopt al snel kans op een blessure.

Blessures kun je voorkomen door naast een goede warming up meer aandacht te besteden aan je voeten. Daarnaast kunnen wij als Podotherapeut  oefeningen meegeven om de balans tussen belasting (hoe vaak doe je iets) en belastbaarheid (hoe zwaar kan je iets hebben) beter te krijgen. Bijvoorbeeld door kuitversterkende of enkelstabiliserende oefeningen mee te geven. Ook schoenadvies is hierbij belangrijk. Een schoen met veel of juist wat minder demping, een stuggere of juist wat buigzamere zool, wel of geen polstering, een neutrale sportschoen of één met al wat ondersteuning en ga zo maar door. Ook voor dagelijks gebruik is dit belangrijk.  

geregistreerd
en opgenomen in


Lid van de


BTWnummer:
163490478B01